تابلوی خوشنویسی «حدیث سلسله الذهب» به خط کوفی توسط ثنا صمدی، نوجوان هنرمند قزوینی به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شد.

 اهدای تابلوی خوشنویسی «حدیث سلسله‌الذهب» به موزه حرم رضوی

مراسم رونمایی از این تابلو، هم زمان با برگزاری دویست و دوازدهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران، کارشناسان و اهداکنندگان آثار این سازمان از جمله خانواده صمدی، در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.
ثنا صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما دراین‌خصوص، اظهار کرد: بخشی از حدیث سلسله الذهب را به خط کوفی، در بازه زمانی، از اول محرم تا ظهر عاشورا در سال جاری کتابت و در تابلویی به ابعاد ۵۰ در ۳۵ سانتی‌متر به موزه آستان ملائک پاسبان حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) تقدیم کردم.
وی با خواندن دو بیت شعر «خواستم تا به‌موجب دلخواه، بدهم تحفه‌ای به آن درگاه، در خیال آنچه نقش می‌بستم، به جز از خط نیامد از دستم، گفت: در واقع، نیتم از این اقدام، کتابت یکی از بهترین حدیث‌های حضرت رضا (ع) به خط کوفی اولیه و اهدای آن به موزه این آستان مقدس بوده که مایه افتخار و خوشحالی‌ام است که این امر، امروز محقق شد.
این بانوی خوشنویس ۱۷ساله، ادامه داد: امیدوارم در آینده بخشی از قرآن را نیز به خط کوفی کتابت و به حرم مطهر امام رضا (ع) اهدا کنم، همچنین آرزو دارم روزی یکی از خادمان این حرم مطهر شوم.
وی به تاریخچه مختصری درباره خط کوفی و اهمیت احیای آن در عصر حاضر نیز اشاره و بیان کرد: قدمت خط کوفی به قرون اولیه اسلام برمی‌گردد که حدود هزار سال است، مغفول مانده است.
صمدی با اشاره به استفاده از خط کوفی برای نگارش آثار قرآنی و احادیث اسلامی، افزود: این خط بیشتر متشکل از خطوط مستقیم و زاویه‌دار است و کمتر در آن اثری از خمیدگی دیده می‌شود. همچنین اغلب شیوه نگارش این خط، به‌صورت عمودی و افقی و بدون نقطه و اعراب بوده که این موضوع، خوانش خط کوفی را مشکل کرده است.
این دانش‌آموز هنرمند قزوینی در پایان از پدرش که در این مسیر همراه و یاورش بوده است و همچنین استاد احمد ابوطالبیان، مدرس خود، تقدیر و تشکر کرد.
 

 معرفی هنرمند نوجوان
 ثنا صمدی، متولد ۱۳۸۵ در شهر قزوین و نوجوان‌ترین خوشنویس خط کوفی کشور است که نزدیک به چهار سال سابقه کتابت این خط را دارد. وی، خط کوفی را در محضر استاد احمد ابوطالبیان، خوشنویس، مجموعه‌دار و کارشناس آثار هنری و تاریخی فراگرفته است.
همچنین اهدای قطعه خوشنویسی سوره مبارکه قدر به حرم مطهر حضرت عباس (ع)، اعطای اثر خوشنویسی اذان به خط کوفی در مسابقات ملی قرآن کریم به رئیس اوقاف و امور خیریه کشور و تقدیم صلوات خاصه حضرت زهرا (س) کتابت شده به خط کوفی به وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر فعالیت‌های این بانوی نوجوان هنرمند به شمار می‌آید.
وی سابقه شرکت در اولین جشنواره بداهه‌نویسی خوشنویسی بانوان با عنوان «مشق مادر» و جشنواره بین‌المللی خوشنویسی «ارسیکا» در مرکز پژوهش‌های تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی در کشور ازبکستان و ارائه اثر سوره اخلاص به خط کوفی در این رویداد و اخذ گواهینامه بین‌المللی خوشنویسی جشنواره ارسیکا، را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.